Standardy Ochrony Małoletnich w Dobrzyńskim Domu Kultury "Żak" w Dobrzyniu nad Wisłą
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 1 /2024 Dyrektora Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą z dnia 12 sierpnia 2024
Informacje ogólne
Podstawową normą obowiązującą w Dobrzyńskim Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą zwanym w dalszej części dokumentu „Instytucją kultury” lub „Instytucją” jest zasada działania dla dobra małoletniego oraz w jego najlepszym interesie.
Nasza Instytucja stosuje zasadę równego traktowania, która opiera się na zapewnieniu wszystkim małoletnim dostępu do rozwoju zainteresowań i edukacji w poszanowaniu ich praw, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W trosce o dobro małoletnich oraz realizując obowiązek prawny wynikający z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.), Dyrektor Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą w dniu 12 sierpnia 2024 roku wprowadza standardy ochrony małoletnich mające na celu szeroko pojętą ochronę małoletnich oraz wypełnienie obowiązków prawnych.
Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, które stawiają ochronę małoletniego w centrum działań i wartości Instytucji kultury i tym samym pomagają tworzyć bezpieczne, wolne od przemocy i przyjazne dla małoletnich środowisko. Małoletni mogą zostać pokrzywdzeni każdym rodzajem przestępstwa, jednak najczęściej w kontekście przestępczości na szkodę małoletnich wskazuje się na przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności, przeciwko rodzinie i opiece, czci i nietykalności cielesnej oraz przestępstwa przeciwko wolności.
Rozdział I - Definicje i podstawy prawne
§ 1
- Małoletni – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia; w niniejszym dokumencie jako małoletnich należy rozumieć małoletnich korzystających z oferty Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą .
- Instytucja kultury / Instytucja – należy przez to rozumieć Dobrzyński Dom Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą.
- Dyrektor – należy przez to rozumieć Dyrektora Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą.
- Personel – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Dobrzyńskim Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą bez względu na formę zatrudnienia (umowa o pracę, umowy cywilnoprawne, umowa o staż), a także wolontariuszy i praktykantów, zwanych w dalszej części dokumentu „personelem”, jak również wszystkie inne osoby, które z racji pełnionych funkcji lub wykonywanych zadań mają lub mogą mieć kontakt z małoletnimi.
- Pracownicy – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Dobrzyńskim Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia.
- Opiekun prawny – przedstawiciel ustawowy dziecka, rodzic/opiekun prawny.
- Przemoc wobec małoletnich – należy przez to rozumieć stosowanie kar cielesnych, zadawanie cierpień psychicznych bądź świadome i umyślne działanie lub zaniechanie wykorzystujące dominującą pozycję osoby stosującej przemoc np. przewaga fizyczna, psychiczna. Przemocą jest także niewywiązywanie się z opieki nad małoletnim, które ma konsekwencje dla jego zdrowia fizycznego lub psychicznego, a ponadto jest nią również celowe zaniechanie działań, które mogłyby zapobiec krzywdzie małoletniego.
- Przemoc domowa – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
- narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia;
- naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną;
- powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę;
- ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej;
- istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Wykorzystywanie seksualne małoletniego – należy przez to rozumieć włączenie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub do której z pewnością nie dojrzał rozwojowo i nie może się na nią zgodzić w ważny prawnie sposób. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia w sytuacji, gdy taka aktywność wystąpi między dorosłym a małoletnim lub małoletnim a innym małoletnim, zwłaszcza jeżeli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Celem tej aktywności jest zaspokojenie potrzeb innej osoby.
- Aktywność seksualna może dotyczyć:
- namawiania lub zmuszania małoletniego do angażowania się w czynności seksualne;
- wykorzystywania małoletniego do prostytucji lub innych prawnie zakazanych praktyk o charakterze seksualnym;
- wykorzystywania małoletniego do produkcji materiałów lub przedstawień o charakterze pornograficznym.
- Cyberprzemoc – należy przez to rozumieć różne akty przemocy popełnione, nasilone lub wspomagane za pomocą systemów teleinformatycznych i telekomunikacyjnych, takich jak telefony komórkowe, Internet, media/serwisy społecznościowe, gry komputerowe online i inne komunikatory.
- Dane osobowe – należy przez to rozumieć informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
- Dyskryminacja – (łac. discrimino – rozróżniam) - należy przez to rozumieć sposób traktowania osób, które ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną znajdują się w położeniu mniej korzystnym niż inne osoby w porównywalnej sytuacji.
§ 2
- Standardy ochrony małoletnich są dokumentem Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą opisującym procedury ochrony małoletnich stosowane przez ww. Instytucję kultury w celu spełnienia wymagań wynikających z:
- ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.),
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 ze zm.);
- ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
§ 3
- W Dobrzyńskim Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą w pełni przestrzegane są prawa małoletnich obejmujące w szczególności:
- prawną i faktyczną ochronę życia;
- wolność sumienia;
- wolność myśli;
- wolność wyznania;
- umożliwienie rozwoju osobistego;
- utrzymywanie relacji społecznych;
- szacunek i uznanie ze strony innych.
- Prawa, o których mowa w ust. 1 są prawami niezbywalnymi, natomiast ich ograniczenie może wynikać wyłącznie z norm prawnych oraz orzeczeń sądów powszechnych.
§ 4
- Personel Instytucji kultury posiada wystarczającą wiedzę pozwalającą na prawidłowe wykrywanie, rozpoznawanie oraz reagowanie na podejrzenie lub fakt krzywdzenia małoletnich lub czynników ryzyka występujących w tym obszarze.
- Personel posiada obowiązek reagowania na przypadki, w których istnieje uzasadnione podejrzenie faktu krzywdzenia małoletniego
- Role poszczególnych osób w Instytucji kultury w obszarze przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich:
- personel Instytucji - podczas prowadzonych zajęć może zaobserwować fizyczne ślady krzywdzenia na ciele małoletniego; szczególną uwagę powinien zwrócić na widoczne na ciele małoletniego obrażenia takie jak m.in. ślady pobicia, zadrapania, rozległe siniaki, stłuczenia, zbicia, rany, oparzenia itp., których pochodzenie jest trudne do wyjaśnienia, a małoletni pytany o nie – podaje niewiarygodne, niespójne czy wręcz niemożliwe powody ich powstania; wykazywanie przez małoletniego oznak bólu podczas zajęć lub innych przedsięwzięć organizowanych przez Instytucję kultury. W przypadku pojawienia się u małoletniego niepokojących zachowań, które mogą wskazywać na możliwość jego krzywdzenia bądź w sytuacji powzięcia informacji o jego krzywdzeniu, personel natychmiast powiadamia o tym Dyrektora Instytucji kultury przekazując mu informacje o swoich wnioskach i obserwacjach,
- w przypadku zaistnienia zdarzenia, w którym osobą krzywdzącą jest osoba wchodząca w skład personelu Instytucji kultury – osoba, która powzięła o tym informację sporządza notatkę służbową dokumentującą okoliczności zdarzenia oraz przekazuje ją niezwłocznie Dyrektorowi, który podejmuje dalsze czynności wobec takiego pracownika.
- Dyrektor reprezentuje Instytucję kultury na zewnątrz w sprawach związanych z ochroną małoletnich; zatwierdza i podpisuje dokumentację służbową w ww. obszarze oraz w sposób oficjalny występuje do Ośrodka Pomocy Społecznej, Sądu rodzinnego oraz organów ścigania (Prokuratury, Policji) w związku z zagrożeniem krzywdzenia małoletniego; jest uprawniony do złożenia zażalenia na postanowienie Prokuratury o odmowie wszczęcia śledztwa w zakresie podejrzenia stosowania przemocy wobec małoletniego.
- Personel Instytucji kultury posiada wystarczającą wiedzę, stosuje oraz egzekwuje zasady ustalone w Instytucji obejmujące bezpieczne relacje małoletni - małoletni, personel - małoletni.
Rozdział II - Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem oraz zachowania niedozwolone wobec małoletnich ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małoletnich niepełnosprawnych oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
§ 5
- W ramach przyjętych standardów ochrony małoletnich określone zostają bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Instytucji, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań niedozwolonych wobec małoletnich.
- W bezpośrednim kontakcie z małoletnim, personel zapewnia mu poczucie komfortu psychicznego i bezpieczeństwa; uważnie obserwuje jego zachowanie i zauważa potrzeby; stosuje wobec małoletniego kulturę słowa; dostosowuje język komunikacji do jego wieku i możliwości psychospołecznych; z uwagą słucha komunikatów małoletniego i zapewnia mu swobodę wypowiedzi; przy ocenie sytuacji/zdarzenia z udziałem małoletniego nie formułuje własnych opinii, nie opiera się na osobistych odczuciach lub wrażeniach, a tylko i wyłącznie na faktach.
- Personel zobowiązany jest do zachowania poufności informacji uzyskanych w związku z wykonywaną pracą lub pełnioną funkcją dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych i innych informacji wrażliwych z punktu widzenia małoletniego i/lub jego rodziców/opiekunów prawnych.
- W przypadku powzięcia informacji o skrzywdzeniu psychicznym i/lub fizycznym małoletniego, personel zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i wyczucia w kontaktach z nim oraz wykazania dla niego odpowiedniego poziomu zrozumienia i empatii.
- Pełna ochrona prawna przed każdą formą przemocy i wykorzystania przysługuje wszystkim małoletnim korzystającym z oferty Instytucji kultury.
- Personel przestrzega zasad równego traktowania wszystkich małoletnich korzystających z oferty Instytucji kultury.
- W obszarach zadaniowych, osoba prowadząca zajęcia dba o pozytywną ich atmosferę sprzyjającą rozwojowi zainteresowań małoletniego.
- Dyrektor Instytucji kultury ma obowiązek stanowczego reagowania na różnego rodzaju przejawy dyskryminacji oraz mowę nienawiści.
- W związku z przyjętą procedurą, personel Instytucji zobowiązany jest zgłaszać do Dyrektora wszelkie zachowania zagrażające małoletnim.
- W Instytucji kultury zabronione jest/są m.in.:
- naruszanie nietykalności cielesnej czy też godności osobistej małoletnich;
- szykanowanie małoletnich;
- znęcanie się nad małoletnimi w obszarze psychicznym i fizycznym;
- zachowania wobec małoletnich, które wyczerpywałyby znamiona przemocy psychicznej, w tym takie jak m.in.: upokarzanie, poniżanie, ośmieszanie, lekceważenie, zawstydzanie, używanie wyzwisk, obraźliwych komentarzy, brak uwagi i właściwego wsparcia małoletnich, zaniechania lub zaniedbania; stawianie wobec nich oczekiwań i wymagań, którym nie są w stanie sprostać;
- używanie wobec małoletnich wulgarnych słów, niestosownych i ironicznych żartów, obraźliwych gestów;
- wypowiadanie wobec małoletnich treści o wydźwięku seksualnym, udostępnianie im materiałów o charakterze pornograficznym, składanie propozycji o charakterze seksualnym, nawiązywanie z nimi zabronionej prawem relacji (seksualnej);
- proponowanie i/lub częstowanie alkoholem, wyrobami tytoniowymi i innymi używkami.
- Małoletnim przysługuje prawo do prywatności. Zachowania naruszające to prawo są zabronione.
- Małoletni podlegają pełnej ochronie w szatniach i toaletach. Bezwzględnie zabronione jest nagrywanie oraz fotografowanie małoletnich we wskazanych miejscach.
- Zabronione jest komunikowanie się personelu Instytucji z małoletnimi za pośrednictwem prywatnych kanałów komunikacji, w tym poczty elektronicznej (np. prowadzenie korespondencji z prywatnych adresów e-mail personelu na prywatne adresy e-mail małoletnich), profili w mediach/serwisach społecznościowych oraz komunikatorów internetowych bądź innych kanałów komunikacji, które nie są autoryzowane i zarządzane przez Instytucję kultury.
- Respektowanie zasad dotyczących zakazów, o których mowa powyżej musi być w pełni przestrzegane i nadzorowane przez wszystkie osoby, które podlegają tym zasadom.
- W celu powstrzymania i wyeliminowania agresywnego zachowania, które zagraża życiu, zdrowiu lub bezpieczeństwu małoletnich i innych osób, personel może podjąć działania
w obronie koniecznej w zakresie niezbędnym do opanowania sytuacji. Reakcja personelu powinna być adekwatna do stopnia agresywnego zachowania. - W przypadku bezpośredniego kontaktu personelu Instytucji kultury z małoletnim należy przestrzegać poszanowania jego godności i intymności; kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może mieć charakteru niejawnego bądź ukrywanego, zabroniony jest taki kontakt fizyczny z małoletnim, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany; dozwolony jest natomiast niezbędny kontakt fizyczny instruktora z małoletnimi podczas zajęć m.in. ruchu artystycznego, nauki gry na instrumentach itp.
§ 6
Personel zobowiązany jest do bezwzględnego zgłaszania Dyrektorowi celem podjęcia odpowiednich działań, zaobserwowanych i często powtarzających się zachowań u małoletnich, polegających m.in. na:
- widocznej i nagłej zmianie zachowania małoletniego; unikaniem przez niego rozmów na temat jego samopoczucia albo inicjowaniem rozmów o przemocy, izolowaniu się od innych małoletnich; widocznym u małoletniego niepokoju, rozdrażnieniu; zauważalnych stanach lękowych oraz powtarzających się dolegliwościach somatycznych typu bóle brzucha, głowy, mdłości; sprawianiu przez małoletniego wrażenia smutnego, apatycznego, wycofanego, uległego, przestraszonego, płaczliwego lub nadpobudliwego, wykazywaniu przez małoletniego zachowań agresywnych bądź autoagresywnych;
- zaniedbaniu małoletniego np. poprzez widoczne u niego oznaki głodu, brak higieny osobistej, brak regularnego zmieniania ubrań/butów bądź ich nieodpowiedni dobór do warunków pogodowych;
- dokonywaniu na terenie Instytucji kultury kradzieży;
- widocznych na ciele małoletniego obrażeniach takich jak m.in. ślady pobicia, zadrapania, rozległe siniaki, stłuczenia, zbicia, rany, oparzenia itp.,
- zauważalnym strachu małoletniego przed powrotem z zajęć do domu, unikaniem przez niego rozmów na temat jego rodziny albo inicjowaniem rozmów o przemocy;
- zaobserwowaniu niepokojących zachowań w relacjach rodzic/opiekun prawny - małoletni przejawiających się m.in. poprzez agresywne zachowania wobec małoletniego, wyrażania się o nim w negatywny i deprecjonujący sposób, lekceważenia go i jego potrzeb itp.
- nadmiernym zainteresowaniu małoletniego treściami pornograficznymi, widocznym jego rozbudzeniem seksualnym niestosownie do wieku (przejawiającym się m.in. w rozmowach, zachowaniu, pracach plastycznych itp.).
Rozdział III - Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
§7
- W przypadku powzięcia informacji o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, Dyrektor Instytucji kultury składa zawiadomienie do organów ścigania (Policji, Prokuratury). Zawiadomienie składane jest na podstawie zebranych przez niego informacji.
- W przypadku, gdy Instytucja kultury w związku z prowadzoną działalnością weszła w posiadanie informacji o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, Dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić o powyższym fakcie Policję lub Prokuraturę oraz - do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia - przedsięwziąć niezbędne czynności w celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
Rozdział IV - Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów ochrony małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
§ 8
- Instytucja kultury udostępnia wdrożone standardy ochrony małoletnich w wersji pełnej oraz wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich na swojej stronie internetowej.
- Standardy Ochrony Małoletnich w wersji pełnej i skróconej są dostępne/wywieszone na tablicy informacyjnej w budynku Dobrzyńskiego Domu Kultury "Żak" w Dobrzyniu nad Wisłą.
Rozdział V - Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielaniu mu wsparcia
§ 9
- Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest Dyrektor Instytucji oraz każda osoba z personelu Instytucji kultury, do której małoletni zgłosi się o pomoc.
- Osoba wskazana przez Dyrektora Instytucji kultury spośród pracowników wypełnia „Kartę zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletnich” stanowiącą załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu oraz niezwłocznie przekazuje ją Dyrektorowi.
Rozdział VI - Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
§ 10
- Zdarzenia dotyczące ujawnionych bądź zgłoszonych incydentów lub zdarzeń, które zagrażają dobru małoletniego dokumentowane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej sporządzająca je osoba opatruje własnoręcznym podpisem. W ramach prowadzonych czynności sporządza się:
- notatki służbowe;
- raporty;
- „Kartę zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletnich”.
- Dokumentacja z zakresu ujawnionych i zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywana jest przez Dyrektora Instytucji kultury lub osobę przez niego wskazaną.
Rozdział VII - Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
§ 11
Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy małoletnimi obejmują zjawiska, mające na celu spowodowanie bólu i cierpienia zarówno fizycznego, jak i psychicznego u drugiej osoby, należą do nich np.:
- agresja fizyczna, która obejmuje m.in.:
- bójki pomiędzy małoletnimi,
- uderzanie,
- kopanie,
- policzkowanie,
- opluwanie,
- wszelkie inne działania powodujące fizyczny ból.
- agresja słowna, która obejmuje m.in.:
- używanie wulgarnych słów, gestów i żartów,
- czynienie obraźliwych uwag,
- nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej,
- wykorzystywanie wobec drugiego małoletniego przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- cyberprzemoc, która obejmuje m.in.:
- publikowanie poniżających filmów lub zdjęć w sieci,
- publikowanie ośmieszających, wulgarnych komentarzy i postów,
- podszywanie się pod inne osoby,
- włamanie na czyjeś konto społecznościowe,
- prześladowanie, zastraszanie, nękanie za pomocą sieci Internet, telefonu, wiadomości sms itp.
Rozdział VIII - Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania małoletniego
§ 12
- Personel Instytucji kultury będący bezpośrednim świadkiem agresywnego zachowania małoletniego, jest zobowiązany do realizacji następujących czynności:
- niezwłocznego podjęcia reakcji słownej na zaistniałą sytuację;
- odizolowania od grupy zachowującego się agresywnie małoletniego z zachowaniem bezpieczeństwa własnej osoby;
- udzielenia niezbędnej pomocy pokrzywdzonemu małoletniemu;
- zapewnienia bezpieczeństwa pozostałym małoletnim;
- poinformowania Dyrektora o zdarzeniu;
- W sytuacji, kiedy nie ma możliwości opanowania agresywnego zachowania małoletniego, personel lub Dyrektor może zadecydować o wezwaniu Policji w celu podjęcia interwencji, która zapewni bezpieczeństwo innym małoletnim
i personelowi Instytucji. - W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego jest zagrożone na terenie Instytucji kultury, personel zobowiązany jest zawiadomić organy ścigania (Policję) i/lub służby ratownicze (Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe). Następnie niezwłocznie informuje o tym fakcie Dyrektora Instytucji kultury i wypełnia na tę okoliczność Kartę zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletnich stanowiącą załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu.
- W przypadku popełnienia przestępstwa wobec małoletniego na terenie Instytucji kultury, Dyrektor wraz z personelem zobowiązany jest nie dopuścić do zatarcia dowodów oraz śladów popełnionego przestępstwa.
- Dyrektor zobowiązany jest zawiadomić o zdarzeniu rodziców/opiekunów prawnych małoletniego przekazując im informacje o okolicznościach zdarzenia.
- Gdy o krzywdzenie małoletniego podejrzewani są rodzice/opiekunowie prawni Dyrektor Instytucji kultury powiadamia organy ścigania (Policję) oraz Ośrodek Pomocy Społecznej.
Rozdział IX - Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
§ 13
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny być obwarowane następującymi warunkami:
- małoletni powinien być uświadamiany w zakresie cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także podejmowanych przez siebie działań w Internecie; obszar ten obejmuje:
- lajkowanie określonych stron,
- korzystanie z aplikacji randkowych, na których może spotkać dorosłych oraz innych małoletnich,
- obserwowanie określonych stron lub osób w mediach społecznościowych,
- niewłaściwe ustawienia prywatności posiadanych kont;
- małoletni powinien być świadomy z jakimi skutkami wiąże się hejt w Internecie;
- małoletni nie powinien ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;
- małoletni nie powinien spotykać się z osobami poznanymi przez Internet;
- małoletni powinien niezwłocznie poinformować rodziców/opiekunów prawnych o każdej propozycji spotkania otrzymanej od nieznanych osób w Internecie;
- małoletni nie powinien przekazywać swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie;
- komunikatory internetowe używane przez małoletniego powinny służyć mu jedynie do kontaktów ze znajomymi;
- rodzice/opiekunowie prawni małoletniego są odpowiedzialni za kontrolę aktywności w sieci ich dziecka, w tym monitorowanie komunikatorów internetowych używanych przez ich dziecko.
Rozdział X - Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
§ 14
- Instytucja kultury umożliwiając małoletnim dostęp do Internetu ma obowiązek:
- zapewnienia małoletnim bezpiecznego dostępu do sieci w celu wyeliminowania możliwości ich skrzywdzenia albo wykorzystania;
- podejmowania działań zabezpieczających małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; z tego względu, strony internetowe prezentujące treści pornograficzne, oferujące gry hazardowe lub inne niebezpieczne treści są zablokowane;
- nadzorowania małoletnich w taki sposób, aby nie dopuścili się oni czynu zabronionego za pośrednictwem udostępnianej sieci internetowej.
- Sieć Internet udostępniona małoletnim do użytkowania powinna posiadać zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie:
- filtrujące treści internetowe;
- monitorujące korzystanie ze stron www;
- antywirusowe;
- antyspamowe;
- firewall.
- Osoba wyznaczona przez Dyrektora Instytucji kultury ma obowiązek regularnego przeprowadzania czynności sprawdzających obejmujących sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu pod kątem ewentualnego ustalenia, czy nie znajdują się na nim niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia takich treści, a także potwierdzenia informacji o naruszeniu prawa lub zasad społecznych oraz ustalenia ich źródła, ww. osoba bez zbędnej zwłoki przekazuje Dyrektorowi Instytucji pisemną informację w tym zakresie.
- W przypadku, gdy występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa małoletniego w Internecie lub jest on wykorzystywany bądź krzywdzony za pośrednictwem sieci należy podjąć niezwłoczne działania mające na celu jego dobro.
Rozdział XI - Ochrona danych osobowych i wizerunku małoletniego
§ 15
- W Instytucji kultury, dane osobowe małoletnich są chronione na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, s. 1, sprost.: Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, s. 2), ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781 ze zm.) oraz innych przepisów szczególnych dotyczących przetwarzania danych osobowych.
- Dyrektor zgodnie z przyjętą w Instytucji kultury Polityką ochrony danych osobowych:
- upoważnia personel do przetwarzania danych osobowych;
- odbiera od personelu oświadczenia o zachowaniu tajemnicy danych osobowych;
- zapewnia personelowi dostęp do szkoleń z ochrony danych osobowych.
- Personel przetwarza dane osobowe małoletnich na podstawie przepisów prawa wskazanych w ust. 1 oraz zgodnie z zasadami opisanymi w Polityce ochrony danych osobowych.
§ 16
- Dyrektor Instytucji kultury zapewnia ochronę wizerunku małoletniego.
- Wizerunek małoletniego podlega ochronie na podstawie:
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s.1 ze zm.) zwanego dalej RODO, ponieważ zgodnie z art. 4 pkt 1 stanowi dane osobowe;
- ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.);
- ustawy z dnia z dnia 4 lutego 1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2509).
- Instytucja kultury powinna dysponować zgodą rodziców/opiekunów prawnych na przetwarzanie danych małoletniego w zakresie wizerunku, o której jest mowa w art. 7 RODO.
- Rozpowszechnianie wizerunku małoletniego wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych - zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim
i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509). Jeżeli rodzice/opiekunowie prawni małoletniego nie wyrazili zgody na utrwalanie jego wizerunku, personel ma obowiązek respektowania ich decyzji, i w taki sposób rejestrowania wydarzenia lub uroczystości, aby na wykonywanych zdjęciach/relacjach audio-video nie utrwalać wizerunku małoletniego. - Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego, o której mowa w ust. 4 nie jest wymagana w sytuacji, w której wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 81 ust. 2 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zgodnie z którym „Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza”.
- Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku powinna zawierać informacje gdzie wizerunek małoletniego będzie publikowany i w jakim celu wykorzystywany.
- Zabronione jest utrwalanie i wykorzystywanie wizerunku małoletnich przez personel Instytucji kultury dla celów prywatnych lub zawodowych.
- Zabronione jest umożliwianie przedstawicielom mediów utrwalania na terenie Instytucji kultury wizerunku małoletnich (np. w formie zdjęć, materiałów audio-video) bez pisemnej zgody ich rodziców/opiekunów prawnych. W celu jej uzyskania, personel kontaktuje się bezpośrednio z rodzicami/opiekunami prawnymi ustalając szczegóły sprawy. Zabronione jest przekazywanie przez personel dla przedstawiciela/przedstawicieli mediów danych kontaktowych rodziców/opiekunów prawnych małoletnich, których wizerunki mają być utrwalone bez ich wiedzy i zgody.
- Dyrektor Instytucji kultury przed każdym wydarzeniem z udziałem osób z zewnątrz, w tym rodziców/opiekunów prawnych informuje, że wykonane zdjęcia lub nagrania audio-video z udziałem innych małoletnich nie mogą być publikowane przez rodziców/opiekunów prawnych na prywatnych portalach/serwisach społecznościowych, chyba że rodzice/opiekunowie prawni małoletnich, których wizerunki zostały zarejestrowane wyrażą na to zgodę.
Rozdział XII - Procedura weryfikacji przyszłego personelu
§ 17
- Dyrektor Instytucji jako pracodawca, na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) - przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi – uzyskuje informacje, czy dane takiej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Informacje, o których mowa w pkt 1, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Osoba, o której mowa w pkt 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Oświadczenie, o którym mowa w pkt 3, składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Osoba, o której mowa w pkt 1, przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. Informację tę, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo do dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności, o której mowa w pkt 1.
- Wykonanie obowiązków, o których mowa w pkt 1 - 5, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności.
- Przez członka rodziny, o którym mowa w pkt 6, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.
Rozdział XIII - Monitoring stosowania procedur - standardy ochrony małoletnich oraz zasady ich przeglądu i aktualizacji
§18
- Przeprowadzanie skutecznego monitoringu w zakresie realizacji procedur związanych ze standardami ochrony małoletnich, ich przeglądu i aktualizacji jest istotnym zadaniem Dobrzyńskiego Domu Kultury "Żak" w Dobrzyniu nad Wisłą.
- Osobą odpowiedzialną w Dobrzyńskim Domu Kultury "Żak" w Dobrzyniu nad Wisłą za realizację procedury określonej w standardach ochrony małoletnich jest Dyrektor.
- Osoba, o której mowa w ust. 2 monitoruje realizację przyjętych procedur standardów ochrony małoletnich, proponuje w nich zmiany oraz reaguje na sygnały o ich naruszeniu. Jest odpowiedzialna za prowadzenie Rejestru zgłoszeń zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu małoletnich stanowiącego załącznik nr 5 do niniejszego dokumentu.
- Osoba, o której mowa w ust. 2 przeprowadza wśród personelu, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji standardów. Ankieta stanowi załącznik nr 2 do niniejszego dokumentu.
- Przeprowadzenie ankiety ma na celu zebranie od personelu informacji w zakresie niezbędnym do aktualizacji przyjętych procedur standardów ochrony małoletnich w oparciu o ich stosowanie w praktyce i pojawiające się w związku z tym potrzeby ich uzupełnienia lub wprowadzenia istotnych zmian, a ponadto wskazanie ewentualnych naruszeń procedur.
- Osoba, o której mowa w ust. 2 opracowuje i poddaje szczegółowej analizie wypełnione ankiety. Przygotowuje pisemny raport z przeprowadzonych czynności, który wraz z wnioskami w terminie 30 dni od dnia wykonania ankiety.
- Aktualizacja i ocena standardów ochrony małoletnich odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata i jest realizowana przez osobę wskazaną w ust. 2 oraz dokumentowana za pomocą notatki.
Rozdział XIV - Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania podejmowanych czynności
§ 19
- Od osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Instytucji kultury do stosowania standardów nie jest wymagana wiedza specjalistyczna, jednakże wymaga się pełnej znajomości przyjętych w Instytucji standardów ochrony małoletnich oraz stosowania ich w praktyce, jak również systematycznego pogłębiania wiedzy z zakresu szeroko pojętej problematyki ochrony małoletnich.
- Personel powinien zostać przygotowany do stosowania standardów ochrony małoletnich oraz zapoznany z treścią procedury przyjętej w Instytucji kultury.
- Osoba wskazana w ust. 1 jest zobowiązana do zapoznania z przyjętymi standardami ochrony małoletnich personelu (w wersji pełnej) oraz nadzoru nad możliwością zapoznania z nimi (w wersji skróconej) małoletnich, a ponadto udostępnienia, w miejscach wskazanych w niniejszym dokumencie, treści standardów dla rodziców/opiekunów prawnych oraz małoletnich w celu umożliwienia zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
- Personel jest zobowiązany zapoznać się ze standardami ochrony małoletnich i potwierdzić ten fakt własnoręcznym podpisem w Wykazie osób zapoznanych ze standardami ochrony małoletnich stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu.
Rozdział XV - Przepisy końcowe
Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćKatarzyna Lejmanowicz
- Data wytworzenia2024-08-27
- OpublikowałKatarzyna Lejmanowicz
- Data publikacji2024-08-27 14:05